Vi hjälper dig att nå ditt mål!

Att ha ett mål med sin träning behöver inte vara svårare än just det:
Att ha ett mål.
Oavsett om du tränar för att må lite bättre och hålla hälsan eller ta dig en utmaning större än vad du kan föreställa dig så är målet alltid en viktig faktor att hänga upp sin träning på.
På Sportcomp gillar vi mål. Att utvecklas och förbättras är det som driver oss. Under alla år som vi tränat tillsammans så har drivkraften funnits i att något som ska uppnås.
Resten, det vill säga, hälsa och välmående får man liksom på köpet.
 
”Vill man bli bra på något så måste man träna på det”
 
Det är vår första grundsten i vår träningsfilosofi. Man blir bra på det man tränar, helt enkelt. Vill man bli en bra löpare, så man måste man springa mycket. Ska man cykla Vätternrundan på t ex 9 timmar, då är det bra om man har cyklat några hundra mil innan det är dags.
Det är faktiskt ganska enkelt.
 Svårigheten och utmaningen är att hitta balans och vara träningsspecifik. Hålla sig skadefri och utvecklas i rätt tempo. Ta steg för steg.
Det är här vi kommer in i bilden. Vi tar oss an dig, lyssnar in och sätter upp målet och planen tillsammans.
Sen kör vi och släpper dig inte till målet är uppnått.

På köpet får du en och annan historia om något 24 timmarslopp, galen Ironman i 35 graders värme eller ett fantastiskt marathon i Berlin.

Vår träning är driven av erfarenhet och vi delar den gärna med dig.
 
Välkommen till oss!

LÖPNING




Löpning är så enkelt, kräver nästan ingenting. Minimalt med utrustning och träningsanläggningen ligger utanför dörren. Ge dig ut och spring bara! Hälsoeffekten är direkt.
Samtidigt som löpningen är så enkel så finns det så mycket som är påverkbart och spelar roll i din utveckling.
 
”Alla har ett löpsteg”
 
Förutom att din kondition och syreupptagningsförmåga (Vo2max) förbättras vid konditionsträning så finns det finns många andra faktorer som har påverkan på din löpning.
Dessa blir allt viktigare ju mer du utvecklas. Till slut blir dom avgörande för din utveckling.
När vi jobbar med löpning så tittar vi framförallt på dessa egenskaper hos dig:
 
Styrka – Hur ser styrkeförhållandet ut i relation till det mål du satt upp? Om det finns svaga länkar så kan det vara bra att upptäcka dem i tid för att undvika skador. Ett balanserat styrkeförhållande påskyndar också din takt i din träningsutveckling.
 
Rörlighet- Vår förmåga att röra sig är en av det mest viktiga och kanske mest bortglömda faktorer i löpning. I dagens samhälle med stillasittande och avsaknad av naturliga rörelsemoment i vardagen så blir vi allt stelare. En bra rörlighet ger bättre förutsättningar till avslappnad löpning. Vi går igenom din rörlighet och ger dig råd och övningar för att förbättra den.
 
Teknik – Ett laddat ämne i dagens löpning. Vi tror så här; det finns alltid saker att slipa på i din löpteknik. Att bilda sig och ha en uppfattning om eventuella brister och förbättringspunkter är en mycket bra grundförutsättning. Då vet vi vad som kan förbättras.
 
”Känns det bra, så är det bra”
 
När vi tittar på löpteknik så brukar vi filma, för att sedan tillsammans med dig gå igenom resultatet. Det är viktigt att samsyn finns vad som behöver förbättras. Det blir svårt att ändra något annars.
Vi fokuserar på små förändringar, går mycket på din känsla och försöker utveckla det från det.
Ett löpsteg är din historik. Du har haft med dig det sen barnsben och det är bara naivt att tro att det går att ändra med några teknikpass.
 
Sammantaget så påverkar dessa din sk arbetsekonomi. Det vill säga, din förmåga att med minsta möjliga energi ta dig framåt så snabbt som möjligt.
 
När vi analyserat detta tillsammans ger vi dig en träningsplan och börjar jobba tillsammans.
Du bestämmer sedan på vilken nivå avstämning och sammankomster ska ske. Vårt mål är att du når ditt mål.
 

CyKEL







Cykla är en bra och skonsam form av träning.
Ska du däremot bli en bra cyklist så kräver det hängivenhet och en hel del tid. Allt så klart utifrån vad du har för mål.
Vi kan hjälpa dig med att skapa förutsättningar i form av träningsplan och fysiska tester.
Att ta göra en sk ”power profil” på cykel ger dig en bra utgångspunkt för din träningsplanering.
Styrketräning är också en viktig faktor att se över i din långsiktiga cykelträning. I vår träningsplan inkluderar vi alltid pass med styrka.
Vi samarbetar med Stockholms mest exklusiva cykelstudio L’Echelon och kan erbjuda både individuella träningspass, samt gruppträning.

TRIATHLON







För att bli en bra löpare så måste man springa mycket. För att bli en cyklist så måste man cykla mycket. För att bli en bra triathlet så….ja, du förstår.
Beroende på ambition och framförallt, vilken typ av tävling du siktar på, så kräver triathlonträning mycket av dig.
Planering och grenspecifik träning blir en viktig del i upplägget kring triathlon. Oftast har man en svag länk (gren) som måste vägas in i träningen.
Vi hjälper dig med träningsplanering och kan bidra med teknikutveckling inom alla grenar.
Omfattning på en triathlonsatsning kan bli stor och vi diskuterar den tillsammans med dig och sätter ihop en plan.
 

KLASSIKERN







Guds gåva till motionären. Ett perfekt sätt att hålla igång sin träning hela året. Dessutom allsidigt.
På Sportcomp har vi gjort över 90 st Klassikerlopp. Vi har gjort alla misstag, firat framgångar och tagit medaljer. Hela den bank av erfarenhet tar vi med oss när vi gör din träningsplanering.
Inom kort så kommer vi kunna presentera träningsläger anpassat för Klassikerträning.